De kop is eraf

Vanmorgen om ongeveer 08:30 uur vertrekken we voor de eerste etappe bij het station van Saverne. Toen we gisteravond bij het hotel, net buiten Saverne, aankwamen wisten we beiden niet meer dat we hier 4 jaar geleden al eens geweest waren. Hoe erg kan het zijn. Waarschijnlijk heeft het weinig indruk gemaakt, maar toen we ’s avonds door de stad liepen, kwamen de herinneringen wel weer terug. Zelfs de camping waar we toen gestaan hebben, zijn we even langsgereden. “Oh ja!” was een veel gehoorde uitdrukking die dag.

Lees meer

Nieuwe bagagekar

Recentelijk een nieuwe fietskar gekocht. Helemaal mooi natuurlijk, totdat alle bagage er in geladen moet worden. Goed, de bagage gaat uiteraard eerst in een (waterdichte) tas, maar dat doet er nu even niet toe.

Na alle bagage bij elkaar gezocht te hebben, hebben we de tas geladen. Wonder boven wonder paste het er allemaal in, en kon de tas nog dicht ook! Dat viel niet tegen. Benieuwd naar het gewicht hebben we de tas op de weegschaal gezet … 25kg! WTF, 25kg! VIJFENTWINTIG KILOGRAM!

Lees meer

Last training day

De laatste training voor de start van de 100 cols tocht zit erop. We hebben vandaag de racefietsen thuis gelaten om de ’trekking’ bikes aan de laatste test te onderwerpen. Tot vorig weekend ben ik bezig geweest met de wederopbouw van beide bikes, vandaar de late test. De fietsen hebben het vandaag prima gehouden, maar bij ons was een ander verhaal.

Lees meer

Eerlijk duurt het langst

… maar kost het meest. Een zuur begin van de blog, maar daar is ook alle reden toe. Waarom? Omdat ik slachtoffer ben geworden van internetoplichting. Het geld dat bedoeld was voor een nieuwe Garmin Edge 1000 (onze digitale atlas), is nu naar een ander goed slecht doel gegaan. Eén of andere kl..tzak heeft ons geld wel geïnd, maar het product nooit verstuurd. En gelukkig hebben we dan het recht achter ons … NOT … in dit mooie land (voor criminelen).

Lees meer

Het begin komt in zicht

In plaats van: “het einde komt in zicht”, kijken wij uit naar het begin. Nog een weekje of drie en dan is het zover. Dan vertrekken we naar de startplaats, Saverne, in de Vogezen. Voordat het zover is zullen we echter nog heel wat voorbereidingen moeten treffen. Enerzijds hebben we de training, anderzijds de tocht zelf. De route hebben we al bepaald. En nee, ik bedoel niet de route van de 100 cols tocht zelf, die wordt door de stichting 100cols tocht bepaald. Maar omdat we de route in meerdere segmenten opdelen, zullen we hier en daar moeten improviseren. Nadeel: meer kilometers ;-(

Lees meer

Sub-zero

Wat is onze status m.b.t. het fietsen: In één woord: slecht. In twee woorden: erg slecht!

In onze update van maandag ging het over het gebrek aan motivatie. Dat heeft uiteraard ook geleid tot erg weinig fietstraining. We waren fanatiek begonnen met mountainbiken, waarbij ik bij de eerste rit op mijn nieuwe ros gelijk hard onderuit ging op de weg en mijn pols dus zwaar gekneusd heb. Dat betekende dus enkele weken rustig aan met het fietsen. Vervolgens brak ik mijn frame enkele ritten later. De zitbuis kraakte onheilspellend bij het oversteken van een geul. En dat betekende het einde van mijn nieuwe frame. Dit is weliswaar onder garantie vervangen door Giant, maar dat duurde wel 6 weken. Wederom langere tijd geen training. Nadat ik het nieuwe frame weer had opgebouwd was de motivatie sub-zero.

Lees meer

Op sleeptouw

Over enkele weken fietsen we met z’n tweeën door het Franse landschap. Waarschijnlijk voornamelijk berg op, berg af. Daarbij moeten we echter het een en ander op sleeptouw nemen. Nee, niet onze kinderen of andere mede fietsers, maar wel onze bagage. Helaas, het is geen georganiseerde toertocht, waarbij de bagage per bus van het ene hotel naar het andere wordt getransporteerd, terwijl je zelf lekker zorgeloos van het landschap kunt genieten. Wij zullen het allemaal zelf moeten transporteren. En aangezien ons enige transportmiddel de fiets is, zullen we de bagage op sleeptouw moeten nemen.
Lees meer

Motivatie

We zaten er middenin … De flow … Vorig jaar. Dit jaar is alles anders. Ik heb mijn pols ruim een half jaar geleden flink gekneusd en heb er nog steeds last van. Ms. H. heeft last van haar knieën (ik zeg nog zo tegen haar: “je bent te oud om te gaan joggen ;-)). Mijn MTB frame is in de winter tijdens het “crossen in de bossen” gebroken. En zo zijn er nog wel een aantal zaken te noemen waarom we het fietsen enkele maanden links hebben laten liggen.

Lees meer

Een slecht begin

M_79Dit weekend is de wintertijd weer ingegaan. Hoewel het niet helemaal gelijk loopt hiermee hebben we het wegseizoen ook afgesloten. Twee weken geleden was de laatste rit op de weg. Nu is het weer tijd voor de mountain bikes. Vorige week zondag hebben we de offroad paarden maar weer eens van stal gehaald. Niet geheel zonder problemen …

Lees meer

Tour d’Eifel – dag 5

H_16De laatste dag van onze Eifel tour. De finale. Nou ja … finale … niet echt in de vorm van een zware dag. Slechts 70km te gaan naar huis en relatief weinig hoogtemeters. Wat nog wel de finale is, is de Kruisberg. Een echte kuitenbijter met weliswaar slechts een lengte van 600m, maar een gemiddeld stijgingspercentage van 8.8%, en als toetje een steil stukje van 16% stijging. Zou het me lukken om daar met de kar achter de fiets, tegenop te fietsen?

Lees meer