Koning en Koningin van de Alpen?

De route start, enkele kilometers van ons hotel, in Beaufort, gelijk met een beklimming van de Col de Saisies (not for sissies). Deze rustige en mooie klim loopt langs enkele typische alpendorpjes, zoals we die kennen uit Oostenrijk en Zwitserland. We hebben niet het gevoel in Frankrijk te zijn. Maar dat is iets dat sowieso eigen is aan de Alpen. Een totaal andere impressie dan in de Provence bijvoorbeeld. In één van deze alpendorpjes slaan we voorraad in, met daarbij enkele streekproducten. Vooral kaas en worst is favoriet.

De beklimming gaat nog lekker verder, aangezien het ruim 800hm betreft. Een boer komt ons nog met een historisch uitziende tractor voorbij. Het verschil in snelheid is klein, maar hij wint het uiteindelijk toch. Langere tijd zien we op de achtergrond een gletcher waarvan we vermoeden dat het de Mont-Blanc is, maar dit moeten we nog bevestigd zien te kijgen. Indrukwekkend is het in ieder geval.

Boven aangekomen ligt de col midden in het dorp Saisies, waar vandaag een groot feest gaande is. Hierdoor moeten we een kleine omleiding volgen met nog enkele extra hoogtemeters. Het “col” bord missen we helaas hierdoor, dat is jammer.

Aan de andere kant van het dorp, waar we de route weer op kunnen pakken, drinken we voor de afdaling nog een … caffee creme, ons andere favoriete drankje deze etappe. Daarna volgt de afdaling, waar we onderweg een stop maken en lekker gaan picknicken. We voelen ons de koning te rijk. Dit hebben we weinig gedaan deze etappe, daar de tijd ons elke keer parten speelde. Vandaag doen we het echter wat rustiger aan, want de grote Alpencols zijn achter de rug. Nou, dat is toch wel weer een inschattingsfout van ons, blijkt later. We maken deze dag namelijk toch nog 2.622hm, een mooie waarde voor een dag in de Alpen.

Na de heerlijke lunch moet dan toch het gas er weer op. We dalen nog wat verder om vervolgens aan de Col des Aravis te beginnen. Een redelijke uitdaging gezien de hoge temperatuur en weinig schaduw. Ik voel de zon door mijn fietsbroek heen branden. Ook dit is weer een druk bezochte col. Weinig fietsers, maar des te meer dagjesmensen met auto’s. Het “col” bord is bijna niet te vinden tussen alle geparkeerde auto’s. Er zijn dan ook zeer veel terrassen, waar wij wederom een stop maken voor een verfrissende Orangina. De tijd tikt door en het is ondertussen 15:00 uur.

De stop is kort (je weet wel … de tijd), als ook de afdaling. De verloren hoogtemeters moeten gelijk weer gecompenseerd worden met de Col de Croix Fry. Een steile beklimming, deels in de zon. Doorharken maar weer. De Alpen zijn hard!

Dit keer geen stop, maar lekker doorgaan. Er volgt nu een iets langere afdaling, waarna we net iets meer dan 62km op de teller hebben staan, van in totaal 108km. We hebben dus nog wat schade in te halen. Het hoogteprofiel van de rest ziet er niet indrukwekkend uit, maar dat is schijn. Niets is vlak in deze regio, en dus ook niet dit stuk. De makers van de route hebben hun best gedaan om elke beklimming, hoe klein dan ook, in de route te verwerken. Ik heb er geen ander woord voor dan “sadisme”, of misschien moet ik zeggen: “masochisme” 😉

Er volgt nog één col in dit stuk, maar die is niet zo imposant als je net de Alpenreuzen hebt overwonnen. Ze telt echter wel mee. Het traject dat volgt voelt aan alsof we de etappe aan het afronden zijn, hetgeen ook bijna het geval is. We hebben morgen een rustdag, waarna we enkel nog een 50km te gaan hebben naar Culoz, daar waar de Colombier begint. Deze berg hebben we echter vorig jaar al overwonnen. Bij Culoz stappen we op de trein richting ons startpunt waar de auto staat geparkeerd.

Het hotel waar we de komende twee nachten verblijven is een soort landhuis, een dependance van het hotel zelf. Prachtig gelegen op een landgoed. We voelen ons na de prestaties van de afgelopen weken sowieso bijna koning en koningin van de Alpen. Niet verkeerd dus om hier een rustdag te hebben.

Beleef onze rit mee, door op de volgende link te klikken: https://www.relive.cc/view/677305702

De statistieken:

stat_rit13

hprof_rit13

3 replies
  1. Robert
    Robert says:

Fantastisch weer om te lezen, en bij twijfel omtrent de Mont Blanc: ga er maar gerust vanuit dat dat hem is geweest. Dat ding is vanuit bijna half Frankrijk te zien en zeker waar jullie je volgens de kaart nu bevinden. Ik heb er ook ooit oog in oog mee gestaan rond Annecy. Geniet nog van de dagen voor jullie, maar schrijf er niet te enthousiast over, het geeft de thuisblijvers zo’n “was ik daar ook maar”- gevoel van. Die zin over dat masochisme is heerlijk in dat opzicht…

2. heleen
    heleen says:

Zo …ben er vanmorgen eens voor gaan zitten en heb alle avonturen achter elkaar gelezen!
    Het is toch prachtig allemaal en wat een doorzetters zijn jullie!
    geniet nog lekker na en van de welverdiende rust!