Etappe 10: 99 Luftballons

Het is 20 aug 2015. Als alles goed gaat nog 3 ritten te gaan.

Na negenen ’s ochtends vertrekken we vanuit Geney naar St. Amarin. Een rit van net geen 100 km die ons naar de Vogezen zal brengen. We dragen allebei weer onze ‘mouwtjes’. Ondanks de zon beslist geen overbodige luxe  tijdens het fietsen in de ‘vroege’ ochtend. Het eerste deel van de rit leidt over slechte wegen; een deel is zelfs onverhard en dan is het best lastig om een stuiterende kar achter je fiets te hebben hangen. Maar goed…..komt de mountainbike weer goed van pas.

Na 10 km krijgen we onze eerst opwarmer van de dag. De côte de Corcelles kort maar krachtig moeten we binnen minder dan een kilometer 70 hoogtemeters overwinnen door een helling van 15% te beklimmen. De laatste schuine bocht naar rechts en dan……houdt de weg ineens op. De route heeft plaatsgemaakt voor een nieuw spoortraject. De GPS is onze redder in nood en vindt snel een alternatieve route voor ons.

In Saulnot ontdekken we een bakker. Mr. M. rijdt het dorp in waardoor Ms. H. tijdt heeft om de kerk van Saulnot van alle kanten te fotograferen.

Kerk in Soulnot

Kerk in Saulnot

En het bijbehorende kruis

En het bijbehorende kruis

Na de warming-up volgt een intervaltraining bij côte des Valettes. Plateaus en hellingen van 16% wisselen elkaar beurtelings af. Na een keer of 6 begint er dan toch wel enige verzuring op te treden in been- en bilspieren hoor!  Maar da’s allemaal ter voorbereiding op de eerste Ballon van de Vogezen; de Col du Ballon d’Alsace.

Om half 2 komen we aan in Giromagny waar de voet van de Ballon ligt. Hier beginnen we aan een 15 km lange beklimming waarin we 688 hoogtemeters moeten overwinnen. Ms. H. sleurt de fietskar de eerste helft bergopwaarts. De beklimming is niet zo steil als de Grand Colombier, maar de training van de ochtend zit nog wel in de beentjes. De route naar de top is populair bij motorrijders door de talrijke haarspeldbochten. Echt genieten van de omgeving is dan ook wat lastiger. Halverwege neemt Mr. M. de kar over om de laatste 6 kilometer (en 300 hoogtemeters) af te leggen. Rond 15:30 bereiken we de top waar we onszelf trakteren op een stuk bosbessentaart en een drankje. Dat gaat er goed in!

Nee, dat is niet de fiets van Ms. H.

Nee, dat is niet de fiets van Ms. H.

En dan binnen 20 minuten de afdaling afleggen om 8 kilometer verder in St.Maurice-sur-Moselle aan te komen. Tijdens de afdaling ziet Mr. M.  nog een gecrashte motorrijder liggen in een bocht……weer even wake-up call dat je uiterst geconcentreerd moet zijn en voldoende moet afremmen voor de bochten.

Col de Bussang

Col de Bussang

Als cooling down dienen zich achtereenvolgens de côte de Haitroye en de col de Bussang aan. De laatste voert langs een driebaansweg waar auto’s en vrachtauto’s met een snelheid van 70 tot 100 km/uur voorbij komen razen…..dan zit je niet echt lekker op de fiets. In Urbès kunnen we deze weg gelukkig verlaten en vervolgen we onze weg naar St. Amarin waar we om 17:30 bij ons hotel aankomen.

De statistieken van vandaag:

e10stats

Het hoogteprofiel van vandaag:

e10profiel

2 antwoorden
    • Mr. M
      Mr. M zegt:

      Hij was de neef van de moeder van opa’s zwager, die was getrouwd met de nicht van de broer die later bakker zou worden. Of het daarmee familie is, kan ik niet precies achterhalen 😉

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.