Een slecht begin

M_79Dit weekend is de wintertijd weer ingegaan. Hoewel het niet helemaal gelijk loopt hiermee hebben we het wegseizoen ook afgesloten. Twee weken geleden was de laatste rit op de weg. Nu is het weer tijd voor de mountain bikes. Vorige week zondag hebben we de offroad paarden maar weer eens van stal gehaald. Niet geheel zonder problemen …

IMG_9957

 

Gedurende de laatste paar maanden heb ik een nieuwe mountainbike opgebouwd. Ik heb het internet flink af lopen struinen en heb enkele onderdelen, zoals bijv. het frame, de voorvork, de wielen, met flinke kortingen kunnen kopen. Zo heb ik uiteindelijk voor redelijk weinig geld een super vette  Giant XTC op kunnen bouwen. De fiets is uiteindelijk opgebouwd uit de volgende componenten (de niet freaks kunnen de onderstaande lijst overslaan ;-)):

  • frame: Giant XTC composite (ofwel carbon), maat XL.
  • voorvork: Magura Durin X100 met remote lock-out.
  • Wielen: Edco 26″, 32 spaaks, alu met carbon gelamineerde velgen.
  • Remmen: Magura MT5 met 203mm remschijf voor en 160mm achter.
  • Voorderailleur: geen (idd single chainring).
  • Achterderailleur: SRAM XO, 9 speed met trigger shifter.
  • Crank: Shimano XT.
  • Ketting: KMC gold.
  • Seatpost (zadelpen) en stem (stuurpen): Thomson.
  • Stuur: Ritchey WTC carbon, straight bar.
  • Zadel: Specialized Avatar Comp Gel.

Afijn, vorige week zondag was het dan zover. It’s maiden voyage. We zouden zo’n 45km gaan fietsen, waarvan ruim 30km offroad. Op de heenweg is het gebeurd, ik ging onderuit … en hard … op de weg notabene. Ik voelde mijn been schuren over het asfalt. “Dat gaat pijn doen”, schoot er door mijn gedachte. Na enkele meters kwam ik tot stilstand. Voor mijn gevoel duurde het langer dan in werkelijkheid. Ik stond op en keek als eerste naar mijn fiets. Hoe is het mogelijk, nog geen 5km op de teller staan en dan al zo hard onderuit gaan. Het was niet anders. Gelukkig viel de schade aan de fiets nogal mee, slechts wat lakschade, daar waar de remhendel het frame geraakt heeft.

IMG_9958

 

Mijn knie lag echter open, en mijn elleboog ook, maar die had ik niet gevoeld. Afijn, toch maar gewoon verder fietsen. Een schaafwond herstelt wel weer. We hebben verder heerlijk gefietst en wederom enkele honderden hoogtemeters op de teller bij mogen schrijven. Gedurende het fietsen ging echter mijn pols steeds meer pijn doen. Af en toe moest ik het stuur loslaten om rust te geven aan de pols. Maar goed, toch gewoon door gegaan. Eenmaal thuis gekomen wilde ik mijn fiets optillen en ging er een flinke pijnscheut door die verrekte pols. Idd, flink verrekt blijkbaar tijdens de val. Helemaal niets van gemerkt, maar zo zie je maar weer. Voor de zekerheid de volgende ochtend langs de huisarts gegaan, maar die bevestigde de kneuzing. Een geluk bij een ongeluk. Als ik mijn pols gebroken zou hebben, had ik gelijk weer enkele weken achterstand opgelopen. Nu kan ik, weliswaar wat voorzichtiger dan normaal, gewoon door gaan met het mountainbiken.

Alles goed en wel, we hebben onze trainingsdoelen nog niet bereikt. We zullen er de komende maanden nog even flink aan moeten sleuren. De huidige stand van zaken is in ieder geval als volgt:

 

2.970 km

Afstand

18.219 hm

Hoogte

 

Of we de 4.000km aan gaan tikken dit jaar betwijfel ik. We zullen dan iets meer dan 1.000km erbij moeten tikken in de komende twee maanden, ofwel gemiddeld 500km/maand. Dat zou betekeken dat we er meer dan 100km/week af zouden moeten leggen. Dat is niet realistisch aangezien het erg moeilijk wordt om meer dan 1 rit/week te voltooien. En om dan op de mountainbike 100km af te leggen … hmmm.

V.w.b. de hoogtemeters ben ik optimistischer. Een paar ritten in Zuid-Limburg zou ons goed kunnen helpen deze target wel te halen. Moet ik enkel nog een dakdrager aanschaffen voor de fietsen. Een racefiets in de achterbak vind ik ok, maar een moddervette mountainbike …

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.