De omslag

Het slapen gaat nog moeizaam. We worden beiden regelmatig wakker gedurende de nacht. Dit speelt al vanaf het begin. Je zou verwachten dat je geweldig slaapt met zo’n vermoeid lichaam, maar niets van dit alles. Komt hier een omslag?

Gisteren was een saaie rit langs de Gorges du Verdon. Weinig inspirerende omgeving, saaie beklimmingen en verdraaid veel auto’s. Niet echt onze favoriete omstandigheden. Zeker niet in combinatie met de afstand van 146km en de hoge temperatuur. Vandaag is alles anders. We rijden de hele ochtend door de pre-alpen. Een erg mooie omgeving. Ook loopt de route langs stille weggetjes, met weinig verkeer. De temperatuur is aangenaam, soms nog een beetje aan de frisse kant. Een lekkere omslag t.o.v de afgelopen dagen in de Provence.

De eerste col van vandaag is de Col de St. Barnabé. De beklimming slingert zich langs een stuwmeer omhoog over een mooie rustige weg. Echt genieten! Na vele kilometers lijkt hier een einde aan te komen als we een grotere weg naderen. gelukkig is de weg niet zo groot als we eerst dachten en viel het verkeer heel erg mee.

DSCF0430_1280

Daarna volgen nog de Col du Buis en de Col de Felines. Beiden met twee uitroeptekens. Dit betekent dat er stijgingspercentages in zitten van 12% of hoger. Bij de Col du Buis trek ik me er nog wel doorheen, maar gelijk daarop volgend de Col de Felines kost me erg veel kracht en moet ik al mijn reserves aanspreken.

De afdaling van de laatste brengt ons bij een erg idillisch dorpje met hoog daarboven een soort kasteel of fort. Onderweg naar beneden proberen we er een goede foto van te maken, maar de zon speelt niet altijd mee. We voelen voor het eerst ook regendruppels, terwijl we zelf nog in de zon rijden.

Het dorp heet Entrevaux. Hier halen we even een stempel voor ons routeboekje en besluiten gelijk maar van de gelegenheid gebruik te maken en op een terras wat te drinken en eten. Nog geen 10min. later slaat het weer kompleet om, worden de hemelsluizen open gezet, en gooit de dondergod zijn hamer fier in het rond. Dat is te gevaarlijk voor ons en we besluiten het vertrek nog maar uit te stellen. Gelukkig hebben ze fantastisch eten bij de bar en lekkere caffee creme (soort cappuccino). Veel reserve hebben we echter niet, anders zijn we veel te laat bij het hotel. Na een uur besluiten we het er toch maar op te wagen en storten ons in de plensbui. Nat worden doe je tenslotte maar één keer. Maar dat was dan ook echt nat! Tot op het bot zoals dat heet. Onze regenjasjes trekken deze hoeveelheid regen niet.

DSCF0449_1280

Gelukkig rijden we een vijftal kilometer verder de regen uit en beginnen met de laatste klim van de dag, die van de Col de la Couilolle. Een klim met 1.340hm. Het is al 16:30 uur. Dat wordt een latertje vandaag. De beklimming zelf is erg mooi en loopt gelijk met de gorges du Cians. Het water dat er nu doorheen stroomt is donkergrijs van kleur, van alle modder die van de berg komt gespoeld door de hevige regen.

De rotsen zijn donkerrood van kleur, hetgeen wel mooi afsteekt t.o.v. al het groen in deze regio. Vergeleken met de Provence is het hier een stuk minder dor en ook een stuk koeler. Een hele omslag.

IMG_0335

Rond 20:30 uur komen we bij de top aan, maken snel een foto en scheuren snel door richting Chalet des Buisses, ons hotel voor de nacht. Hier blijkt het ‘s middags fors gehageld te hebben, daar waar het bij ons nog regen was. We worden zeer gastvrij ontvangen en avondeten is geen enkel probleem, ondanks het late uur. We moeten ons eerst maar even opknappen en als we klaar zijn gewoon beneden aanschuiven. Het eten is wat de pot schaft, maar erg lekker. We genieten met volle teugen. Tegen de tijd dat we ons toetje op hebben is het reeds 11:00 uur. We zijn bek af en gaan lekker naar bed. Dit keer even geen foto’s of website.

Beleef de route in Google Earth alsof je er zelf bij bent, door op de volgende link te klikken: https://www.relive.cc/view/671680492

De stats:

stat_rit08

hprof_rit08

2 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.