Route barré

De dag begint al goed, als blijkt dat ik de tas verkeerd om heb ingepakt. Het meeste gewicht zit altijd aan de zijde van het karrewiel. Nu dus aan de fietszijde. Dat maakt de kar instabieler en de belasting op de achteras van de fiets groter. geen ideale situatie. Hoe los ik dat op?

Read more

De 2-koppige draken

Na een ontbijt vol fruit vertrekken wij omstreeks half 9 vanuit Montbrison. De eindbestemming van vandaag ligt ruim 120 km richting het zuiden in Brioude. De streek van de Beaujolais hebben we verlaten en we bevinden ons nu in de Auvergne. Wat dit precies betekent lees je hier …

Read more

In de lucht

Zo…..het is 1 augustus 2016 en de eerste rit van etappe 2 van onze 100 cols tocht zit er op. De komende drie weken is onze blog weer dagelijks ‘in de lucht’ zodat jullie kunnen meegenieten van onze fietsperikelen. Voorwaarde is natuurlijk wel dat wij een werkende internetverbinding tot onze beschikking hebben. Maar zoals vaker in Frankrijk is dat dus niet het geval. Een dagje later dan gepland nu dus, met de perikelen van gisteren.

Read more

MTB clinic

Vorige keer heb ik wat inzicht gegeven in wat ons de komende weken te wachten zou staan. Eén van die zaken was de MTB (ook wel Mountain Bike genaamd) clinic. Een duur woord voor bijscholing. Hoewel de 100 cols tocht niets met MTB te maken heeft, is de beheersing van de fiets wel een belangrijk onderdeel. Een goede beheersing van de fiets helpt je in ieder geval bij het veilig klimmen, maar vooral dalen op de weg. Twee dagen lang hebben we ons gestort op mountain biken in de Ardennen. Dit hebben we geleerd.

Read more

Let the games begin …

Vorig jaar een prachtige etappe, verdeeld over 13 ritten, gereden. Zoals bij de meesten reeds bekend, hebben we de 100 cols tocht opgedeeld in drie etappes. Niet omdat we het niet aan zouden kunnen om het in één keer te doen, maar puur vanwege de beschikbare tijd. Als we niet op de fiets zitten, moeten we net als vele anderen, gewoon ons brood verdienen met werken.

Read more

etappe 13: afsluiten in steil

23 aug 2015: de laatste etappe is aangebroken. We kunnen de stal al ruiken. Eigenlijk geen bijzondere dag als het op fietsen aankomt. Totaal slechts 68km en ongeveer 1100hm. Zo ondertussen een ‘twee vingers in de neus’ etappe. Echter op het einde zitten er twee beklimmingen die een uitroepteken hebben, ofwel een stijgingspercentage van >10%. We gaan dus afsluiten in stijl steil.

Read more

etappe 12: het gaat bergafwaarts

22 aug 2015: We gaan gelijk goed van start voor wat betreft de cols. We krijgen de eerste nl. al cadeau. We hebben overnacht op de col du bonhomme, en we hebben expres gewacht tot de volgende dag met het passeren van de col. Die hebben we alvast op zak vandaag.

Read more

Etappe 11: Nieuwe hoogtepunten.

Vandaag staat de tweede ballon van de Vogezen op het programma. De beklimming van de Grand Ballon staat als eerste op het programma van vandaag. Na 5 km warmtrappen beginnen we aan een 16 km lange beklimming die start vanaf een hoogte van 360 m en eindigt op een hoogte van 1345m. Voor de snelle rekenaars onder jullie betekent dat dus 985 hoogtemeters. Rond kwart over 9 kan het feest beginnen.

Read more

Etappe 10: 99 Luftballons

Het is 20 aug 2015. Als alles goed gaat nog 3 ritten te gaan.

Na negenen ‘s ochtends vertrekken we vanuit Geney naar St. Amarin. Een rit van net geen 100 km die ons naar de Vogezen zal brengen. We dragen allebei weer onze ‘mouwtjes’. Ondanks de zon beslist geen overbodige luxe  tijdens het fietsen in de ‘vroege’ ochtend. Het eerste deel van de rit leidt over slechte wegen; een deel is zelfs onverhard en dan is het best lastig om een stuiterende kar achter je fiets te hebben hangen. Maar goed…..komt de mountainbike weer goed van pas.

Read more

De 9e etappe alweer

We noteren: 19 aug 2015

Na enkele kilometers ‘on route’ moesten we terug naar onze startplaats, want Helen wilde nog een foto maken vanaf het hoogste punt van het dorp. Waren we net begonnen met afdalen, moest ik dat klere stuk weer terug omhoog fietsen. Alsof we niet genoeg hoogtemeters op een dag maken 😉

Read more