Baby cols

Rit 13 – 19 aug 2017: In Hotel Lons in Foix kunnen we vanaf 7 uur ontbijten. Zo kunnen we weer eens met een gevulde maag op tijd vertrekken voor de rit naar Carcassonne. De dag begint grijs en druilerig. De regenjackjes zullen we zeker tot 12 uur nodig hebben volgens de hotelmedewerker, daarna zal het weer opklaren.

Bij het verlaten van Foix maken we snel nog wat foto’s van de oude stad. We verlaten de drukke, doorgaande weg en komen in een landelijke streek terecht. Lange tijd blijven we op een hoogte van zo’n 500 meter rijden. Tussen de heuvels en in de dalen zweven kleine wolken. Dat geeft een melancholische stemming aan het landschap. De lichte nevel voegt ook nog eens meer diepte aan de omgeving toe. Heuvels die verder weg liggen hebben een lichtgrijze kleur; heuvels dichtbij een donkergrijze … Intens mooi! Mr. M. geniet hier zichtbaar van.

Ondertussen beginnen onze lichamen, en dan vooral de handen, toch wel een beetje te lijden onder de kou en de nattigheid. Een warm drankje zou er best wel in gaan. Maar helaas … de dorpjes waar we doorheen rijden bestaan slechts uit een paar huizen, een kerkje en een gemeentehuis. Er zit niets anders op dan flink doortrappen om ons lichaam op temperatuur te houden. En wat helpt dan het best? Juist, een beklimming. Na 50 km doemt de eerste col of eigenlijk colletje van de dag op. De col de St. Benoit, waar we 242 hoogtemeters moeten overwinnen. Zelfs de Fransen vinden het blijkbaar niet noemenswaardig want op de top is in geen velden of wegen een colbord te bekennen.

Het is inmiddels half 1 en gestopt met regenen. Door het vlakke karakter van de rit hebben we er al zo’n 60 km op zitten. Als dat zo door gaat zijn we heel vroeg in Carcassonne.

Babycol nummer 2 dient zich aan; de col de l’Espinas, eveneens zonder colbord op de top. Daarna dalen we af naar zo’n 180 meter. Van het één op het andere moment komen we in een totaal ander landschap terecht. We zijn de poort van de Languedoc binnengereden en hebben de Pyreneeën achter ons gelaten. Wat een verschil zeg! Het is droog en dor, er hangt een totaal andere geur in de lucht, er waait een warme wind, de steden zijn groter en … er is weer en McDonalds. Tijd voor een ongezonde, vette, maar oh zo lekkere big tasty met french fries en een grote fanta.

Met goed gevulde buiken gaan we rond 3 uur op weg om de laatste 25 km tot aan Carcassonne af te leggen. In dit deel liggen nog babycol 3 & 4. Net voor de top van de babycol 3, de col d’al Bosc steekt 20 meter voor mijn fiets totaal onverwacht een groot everzwijn over. Een kadootje van de natuur.

Tijdens de laatste 10 km van de rit kunnen we de oude vesting van Carcassonne al zien. Wat is dat bijzonder mooi bewaard gebleven zeg. Het staat dan ook niet voor niets op de Werelderfgoedlijst. Snel rijden we naar Côte Cité, een mooie B&B waar we net buiten de vestingwal zullen logeren.

Na een lekkere douche, struinen we nog een paar uur door de oude vesting en proberen de oude stad op de gevoelige plaat vast te leggen. We sluiten de dag af met een heerlijke Croque Monsieur in een lokaal eetcafé gerund door 2 oudere dames. De lekkerste van de stad … de Croque Monsieurs hè.

6 replies
  1. Robert
    Robert says:

    Ja ja, de croques zeker de lekkerste van de stad???
    Geniet van de Cité, maar realiseer je wel dat niet alles even oud is: in de negentiende eeuw voor een groot deel op de oude ruïnes opnieuw
    opgebouwd… Niet dat ik jullie uit de droom wil helpen… Geniet nog van het oudje, (of de oudjes?)

    Reply
    • Mr. M
      Mr. M says:

      De croques waren verschrikkelijk lekker, gemaakt met een mengsel van verschillende kazen, lijkend op de kazen die gebruikt worden in kaasfondue. Het wordt als gesmolten goedje over het geroosterde brood gegoten, vervolgens gaat het geheel nog in de oven. Ik ga er thuis iig eens mee experimenteren.

      Reply
  2. Tonny pander
    Tonny pander says:

    Croque monsieur… heerlijk! Tegenwoordig heb je ook de Croque madam… met een spiegelei erop. Ook erg lekker. Xxx

    Reply

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply to Paul Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.