al het goede komt in drieën

Of die uitdrukking op de etappe van vandaag van toepassing is, durf ik te betwijfelen. Ondanks de afstand (129km), leek het een redelijk eenvoudige dag te worden, die niet al teveel moeite zou kosten. Nou, niks van dit alles. Ja, de afstand klopte, maar de rest niet. De route zat vol ‘stiekeme’ hoogtemeters. Hiermee bedoel ik dat het niet veel lijkt elke keer en dat je er eigenlijk geen erg in hebt, maar alles bij elkaar opgeteld tikt het toch aardig aan. Ook in de zwaarte! Als we alle heuveltjes in deze etappe bij elkaar op zouden tellen en als ze als col omschreven zouden worden, waren we al klaar geweest met de hele 100 cols tocht. Heeft men het bij ons altijd over de 7 heuvelen, en hoe zwaar die is, dit waren er minstens 100!

Elke keer weer terug naar de lage versnellingen om de heuvel op te klimmen. Meestal in de 3e t/m de 5e versnelling heuvel op, en weer in de 18e t/m 20e versnelling heuvel af. Eigenlijk waren 6 versnellingen vandaag voldoende geweest. Heuveltje op, terugschakelen, heuveltje af, opschakelen, enz. Zo hebben we stiekum dus ruim 1400hm gemaakt. Leuk voor het gemiddelde, maar niet voor de beleving zelf. Geef mij maar de côtes en cols. Dat is lang klimmen, maar voor mij toch minder belastend.

Niet alleen de ‘stiekeme’ hoogtemeters hebben het zwaar gemaakt vandaag, maar misschien nog wel veel meer: het weer. Op het warmste moment hebben we de 37C aangetikt. De etappe was ook zo goed als onbeschut … de hele dag in de brandende zon dus. Goed insmeren was naast voldoende vocht ook zeker een must. We hebben met z’n tweeën 2.7L aan water capaciteit bij ons. Deze hebben we 3x gevuld gedurende de dag. Dat is dus zo’n 8L vocht verbruikt, ofwel 4L p/p.

DSC_6919

Goed insmeren met factor 50

Dit vocht kan soms nogal eens een uitdaging zijn, aangezien de route erg veel buiten de steden om gaat. Je komt vaak door kleine(re) dorpen, waar al jaren geen supermarkten meer te vinden zijn. De mensen hier gaan eenmaal per week naar de grote supermarkten ergens ver buiten het dorp. Daarnaast heb je hier natuurlijk te maken met de siësta, en zijn de meeste winkels gesloten tussen 12:00 en 14:00 uur. Zeker iets om rekening mee te houden, ook met het stempelen. Gelukkig hadden we vandaag een vroege stempelplaats, waar we om 11:00 uur alweer buiten stonden met een stempel in ons controleboekje. We waren in eerste instantie bij het station geweest, maar daar werkte de datumstempel niet. Enkel het jaartal en de maand werden afgerukt, maar niet de dag. En dat is wel een must. Dus dan maar doorgereden naar het postkantoor.

Lekker picknicken in de schaduw

Gelijk na de stempelactie hebben we een plaatsje in de schaduw gezocht (en gevonden) waar we lekker hebben gepicknickt. We hadden vanmorgen reeds bij de supermarkt een stokbrood gekocht en wat beleg, in de vorm van kaas en een chorizo worst. Onderweg nog een fles drinken opgepikt in een andere supermarkt, en onze maaltijd voor de dag was weer geregeld.

Dat je tijdens de 100 cols tocht getest wordt, is wel duidelijk. Na de 1e etappe, dat al een test was voor onze conditie, valt deze dag zeer zeker ook onder die categorie, maar dan om andere redenen. Maar dat is ook gelijk de charme van deze uitdaging. Jezelf eens even goed testen en je grenzen verleggen.

Zoals altijd sluiten we af met de statistieken van de dag:e3stats

 

Het laagteprofiel 😉

e3profiel

3 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Laat een antwoord achter aan Mr. M Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.