30 procent
De tweede serieuze training in Zuid-Limburg zit erop. Wederom een rondje van de Amstel Gold Race, maar nu de lus 100km. Achteraf blijkt deze “slechts” een 93km te zijn, maar dat is een ander verhaal. Dit is het verhaal dat we de 30% van onze training gepasseerd zijn. We hebben nu meer dan 30% van de (trainings)afstand en hoogte behaald. Nog maar 70% te gaan …
De route start eigenlijk weer vanuit Valkenburg. Maar omdat het parkeren daar een probleem is, en het ook nog verder rijden is, besluiten we deze rit te starten vanuit Beek. We vinden snel een goede parkeerplek, tuigen de fiets af, errr …., op, en gaan op weg. De eerste 30km gaan ons ‘makkelijk’ af. Geen moeilijke klimmetjes. Wat dat betreft een stuk makkelijker dan lus 3 van twee weken geleden. Het is wel warm. Maar we hebben er nog niet zoveel last van. Dat komt later pas. Bij Meersen is eigenlijk de eerste leuke klim. Daar ga je over 3 km zo’n 70m de hoogte in. Niet spectaculair, maar wel lang. Na een kilometertje of 36 komen we bij Voerendaal aan. Daar wordt de klim nog langer. Over een afstand van bijna 8km stijg je hier een kleine 100m. Daarna volgt een mooie afdaling van zo’n 2 kilometer om gelijk rechtsaf te slaan en geconfronteerd te worden met de Fromberg. Hier kun je lelijk uitkomen met je versnellingen omdat de start van de beklimming volledig uit het zicht ligt en het eigenlijk als een verrassing komt. Het moeilijkste stuk zit gelijk aan het begin waar een stijgingspercentage van 8% wordt gehaald, met een uitschieter naar 10%. Daarna wordt het makkelijker, maar je hebt nog wel een stukje te gaan. De totale beklimming is zo’n 1.6km lang. Dan rijden we rustig door tot Schin op Geul. We hebben er op dat moment een kleine 54km opzitten. Tijd voor een break.
We pakken eigenlijk het eerste het beste café/eethuis dat we tegenkomen vanwege de honger. Het uitzicht is mooi, want we kijken recht op de kerk uit. Hier genieten we een uurtje van onze drankjes en boerenommelet. Hoewel erg lekker dat relaxen, wordt het tijd dat we weer vertrekken. We zijn tenslotte gekomen om te fietsen, niet om te rusten. Rusten kunnen we later nog.
We stappen weer op de fiets en laten Schin op Geul achter ons. Gelukkig is de Keutenberg ditmaal geen onderdeel van de route. Daar hebben we nog slechte herinneringen aan overgehouden. De vorige keer moesten we hier namelijk afstappen 🙁
Vlak voor Valkenburg slaan we linksaf en worden getrakteerd op de Sibbergrubbe. Tja, wie die naan verzonnen heeft weet ik ook niet. Sibbergrubbe is een beklimming die een dikke 2km lengte heeft en in hoogte 74m stijgt. De klim is redelijk constant met op het laatst nog even een stukje kuitenbijten met 6% stijgingspercentage. Een erg mooie klim door een verkoelend bos. En dat hadden we wel nodig. De temperatuur was namelijk opgelopen tot een kleine 30°C. Dat is verrekte warm en drukkend. Maar goed, dit is ook wat we op de 100 cols tegen kunnen komen, misschien nog wel extremer. Een goed oefening dus. We drinken veel water, desalniettemin hebben we het zwaar. De benen kunnen nog wel, maar het lijf voelt loom aan. Dit gevoel blijft tot het einde van de rit.
Na de Sibbergrubbe dalen we af richting Valkenburg. Na Valkenburg krijgen we de Geulhemmerberg. Een kleine 1.2km lang “opwarmertje” met toch wel af en toe 8% stijgingspercentage. Wat je maar een opwarmertje noemt! Daarna blijft het lange tijd stil. De weg is vlak, en het is warm, broeierig warm. We strijden vooral met onszelf. Ms. H neemt af en toe de kop over omdat ik het even niet meer zie zitten. De afstand is niet het probleem, de benen ook niet. Het is vooral een mentale strijd tegen de hitte.
Bij Elsloo wacht ons de laatste klim van deze route. Na het kasteel slaan we rechtsaf en moeten over een kasseienweggetje omhoog, de Maasberg op. Geen lange klim, maar best pittig. Daarna is het enkel nog uitrijden naar de auto. Daar komen we moe maar voldaan erachter dat de route slechts 93km is. Een nieuw record, dat wel, maar net niet de 100km aangetikt. Nieuwe ronde, nieuwe kansen denken we dan maar. Alles bij elkaar is deze route absoluut de moeite waard. Een echte aanrader.
Route informatie:
AGR 100km
93 km
690 m
29°C
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!